De MSK arts neemt de tijd om uw klachten te inventariseren en een uitgebreid lichamelijk onderzoek te doen. Eventueel vult uw MSK arts dit nog aan met eerder verricht of aanvullend onderzoek (zoals röntgenfoto’s of MRI-scans). Daaruit volgt een diagnose en een behandelplan. Na het stellen van een diagnose zal de eerste behandeling gelijk plaatsvinden. Mechanische stoornissen aan stand- en/of functie worden doorgaans met een van de manuele technieken behandeld, waarmee de vicieuze cirkel van pijn-functiestoornis-reactie-meer pijn wordt doorbroken.
Vervolgconsult
In de meeste gevallen is de behandeling door een MSK arts afdoende en zijn patiënten al na enkele behandelingen klachtenvrij! Het aantal consulten verschilt per patiënt en is afhankelijk van de afwijkingen.
Dit zal per persoon en klacht verschillen, maar over het algemeen heeft u aan 2 tot 6 behandelingen genoeg.
Klachten kunnen vanaf de eerste behandeling verbeteren. Of de klachten blijvend verbeteren is pas na vier tot twaalf weken na de laatste behandeling vast te stellen.
Binnen de behandeling wordt gebruik gemaakt van een hamertje en drevel om zachtjes de wervels te verplaatsen. Een alternatief is een behandeling met de duim. In beide gevallen is de beweging klein en wordt er amper kracht gebruikt. Er zijn geen risico’s aan verbonden.
Het komt voor dat klachten terugkomen. Dit betekent niet dat een nieuwe behandeling niet succesvol zou kunnen zijn. Neem contact op om de opties te bespreken.
Het eerste consult, wat bestaat uit een uitgebreid vraaggesprek, lichamelijk onderzoek en de eerste behandeling, kost 120 euro. Vervolgconsulten kosten 100 euro.
Stap 1. Bespreek uw ontevredenheid met de MSK-arts
Als u niet tevreden bent over de communicatie, de kwaliteit of over iets wat de MSK-arts heeft gedaan of juist niet heeft gedaan, bespreek dit dan eerst met de MSK-arts. Zo lang de MSK-arts niet weet dat u ontevreden bent, kan er niets worden gedaan aan uw ontevredenheid. Als u er samen niet uitkomt of als u het lastig vindt om een gesprek met de MSK-arts aan te gaan, dan kunt u contact opnemen met de klachtenfunctionaris.
Stap 2. Neem contact op met de klachtenfunctionaris
De klachtenfunctionaris kan u helpen bij het vinden van de juiste weg voor de behandeling van uw klacht. De klachtenfunctionaris is onpartijdig en onafhankelijk en luistert, informeert, adviseert en kan proberen te bemiddelen tussen u en de MSK-arts. De klachtenfunctionaris doet geen uitspraak over wie er gelijk heeft. Als na inzet van de klachtenfunctionaris het probleem of de klacht niet naar uw tevredenheid is opgelost, dan kan de klachtenfunctionaris u informeren over de verdere mogelijkheden die er zijn om uw klacht voor te leggen zoals de klachtencommissie of de geschillencommissie.
Wilt u contact met de klachtenfunctionaris, dan kunt u bellen, mailen of een klachtenformulier invullen:
Naam klachtenfunctionaris: Arienne Plaisier
Klachtenformulier: zie hieronder
Mailadres: klacht@erisietsmisgegaan.nl
Telefoonnummer: 035-2031585
Aan de inzet van de klachtenfunctionaris zijn geen kosten verbonden. Voorwaarde voor de inzet van de klachtenfunctionaris is echter wel dat de MSK-arts is aangesloten bij de klachtenservice van de Nederlandse Vereniging van Artsen voor Musculoskeletale Geneeskunde (NVAMG)